Ga naar de inhoud

Activiteiten voor leesbevordering in de bovenbouw

Hoe krijg je kinderen meer aan het lezen? Een vraagstuk waar niet een pasklaar antwoord op te geven is. Ouders vragen me vaak wat ik in de klas doe om kinderen enthousiast te maken voor het lezen van een boek. Daarom zet ik een aantal activiteiten voor leesbevordering op een rijtje. Dit zijn mijn favorieten voor op school en voor thuis.

Leesbevordering

Onder leesbevordering verstaan we activiteiten die het aangenamer maken om te gaan lezen. Want kinderen “vinden lezen niet leuk”, is de aanname. Dat klopt niet, want ik heb elk jaar genoeg kinderen die van lezen houden. Het is belangrijk om als ouder en leerkracht niet teveel uit te gaan van je eigen beeld van wat lezen leuk maakt, maar van de kinderen. Daarbij vind ik twee dingen belangrijk: leeskilometers afleggen en dus lekker blijven lezen én vooral heel veel plezier halen uit wat je leest.

#1 Schrijver op bezoek

De allerleukste activiteit die je op school kan doen is door een schrijver in de klas uit te nodigen. Schrijvers weten immers als geen ander waarom lezen (en schrijven) zo leuk is. Ze vertellen enthousiast over het schrijven van een verhaal en nemen kinderen mee in die ontwikkeling. Ik merk dat als er een schrijver op bezoek is geweest, de kinderen altijd weer enthousiast aan het lezen gaan. Voor en na het bezoek, want ineens willen ze alles van de schrijver lezen!

Wij doen dit jaarlijks meerdere keren en voor alle groepen. Wil jij ook een schrijver inschakelen? Dan kun je via de Schrijverscentrale een auteur boeken. Hier is vaak ook subsidie voor te krijgen. Voor mij de meest sterke manier van leesbevordering.

#2 Boekendoos

De boekendoos is een tweede. Die doe je lekker in de klas. In plaats van een boekenbeurt, bereiden de kinderen een boekendoos voor. Dat is een schoenendoos waarop ze de kaft van een bepaald boek plakken. Vervolgens mogen ze in de boekendoos van alles verzamelen over het boek. Zolang het maar relevant is.

Er zijn richtlijnen aan te geven, maar je mag het ook open laten. Ik heb beiden gedaan en de creativiteit van kinderen is hierin echt onbegrensd. Zo heb ik op een gegeven moment zelfs een plak kaas uit een doos moeten halen, omdat het wel erg begon te stinken (Het was “de kaas” uit Leven van een Loser).

#3 Het anonieme boekencadeau

Wat ik ook altijd doe (en dat kun je thuis ook doen) is gewoon boeken uit de kast inpakken. Daarna deel je ze uit en is het de opdracht dat kinderen het boek gaan lezen. Ze weten dus van tevoren nooit welk boek het wordt.

Je kan hier een “escape” inbouwen. Als een kind het eerste hoofdstuk gelezen is en niet overtuigd is geraakt, mag het een ander boek pakken (maar dat moet het dan wel lezen). Je kan ze eventueel ook laten ruilen.

#4 Voorlezen

Dat werkt altijd. Of je nu een kleuterklas voorleest of een groep 12-jarigen. Voorlezen werkt echt. Kinderen hangen aan je lippen. Train jezelf als voorlezer, door stiltes te laten vallen en stemmetjes te doen. Maar overdrijf het niet. Het is geen toneelstuk dat je aan het opvoeren bent (al denken veel ouders daar wel zo over).

Voorlezen is ook een van de beste manieren om een band met je kind op te bouwen.

#5 Boekverwerking

Een boekverwerking is een manier die ik gebruik om boeken tot leven te laten komen. Intussen heb ik meerdere werkvormen bedacht en gebruik ik ze afwisselend. Het doel van een boekverwerking is dat je met een boek (of een deel van een boek) creatief aan de slag gaat. Een paar voorbeelden van producten die je kunt halen uit een boekverwerking:

  • Een stripverhaal van een scène uit het boek;
  • Een hoorspel of podcast over het boek (heel leuk in bovenbouwgroepen die technisch onderlegd zijn);
  • Een poster om het boek te promoten;
  • Een interview met de hoofdpersonen uit het boek (waarbij een leerling de hoofdpersoon speelt en een ander de vragen stelt);
  • Tiktokfilmpjes (je moet met de tijd meegaan);
  • Een stop motion (gewoon met legopoppetjes een fragment uit het boek na gaan spelen).

Boekverwerking vinden kinderen in de klas erg leuk, maar kun je ook thuis doen. Zeker als je het belangrijk vind dat je kind leest.

Conclusie

Lezen kinderen echt minder graag? Nee, dat geloof ik niet. Er is alleen ook heel veel anders te doen! Maar door lezen onder de aandacht te blijven brengen en zelfs het juiste voorbeeld te geven (ook een activiteit, eigenlijk!) kun je het verschil maken.

Je kunt geen reactie plaatsen, maar trackbacks en pingbacks zijn beschikbaar.