Ga naar de inhoud

5 spelletjes voor de Gouden Weken

Om in de Gouden Weken het groepsproces optimaal te stimuleren, kun je de lessen en activiteiten rondom sociaal emotionele vorming afwisselen met korte spelletjes. Je speelt ze makkelijk weg en ze hoeven niet lang te duren. Maar de spelletjes halen wel het beste in de kinderen naar boven op het gebied van sociaal gedrag, omgaan met elkaar en positief opbouwend bezig zijn.

Hieronder zijn 5 van de leukste spelletjes voor in de Gouden Weken verzameld (maar schroom niet om ze ook buiten de Gouden Weken te spelen).

 

#1 De groepsfoto (bovenbouw)

1 leerling gaat naar de gang. Alle andere kinderen gaan voor het schoolbord staan voor de “groepsfoto”. Echter staat er 1 kind niet op. Dat verbergt zich achter de groep.

De leerling van de gang wordt teruggehaald en moet bepalen wie van de klasgenoten er mist.

 

#2 In de knoop… (alle groepen)

In een grote ruimte moeten de kinderen een kring vormen en elkaars handen vastpakken. De leerkracht maakt de kring op één plaats los. Nu moeten de kinderen proberen om “in de knoop” te komen. Ze mogen de handen echter niet loslaten. Wel mogen ze onder andere armen door.

Eenmaal goed in de knoop? Dan is het daarna de kunst om weer uit de knoop te komen.

 

#3 Past iedereen? (alle groepen)

Het doel van deze opdracht is om alle kinderen in een afgezette, kleine ruimte te krijgen. Zet de ruimte bijvoorbeeld af met schilderstape of door hoepels te gebruiken. Hoe passen alle kinderen van de klas op een zo klein mogelijk oppervlak?

Uiteraard is het de kunst om het oppervlakte steeds te verkleinen.

 

#4 Letters en figuren vormen (alle groepen)

Een leuke groepsopdracht voor op het schoolplein. Geef de kinderen de opdracht om een figuur te vormen die je van bovenaf zou kunnen zien. Bijvoorbeeld: vorm een hartje, een vierkant, een plus-teken of een cirkel.

Ook leuk om te doen is enkele foto’s van bovenaf laten maken. Die kunnen dan in de klas gehangen worden als herinnering aan de Gouden Weken.

 

#5 Vallen of opstaan? (bovenbouw)

Laat kinderen in tweetallen werken. Ze moeten met hun rug tegen elkaar gaan zitten, knieën opgetrokken. Laat ze hun armen in elkaar haken en geef dan de opdracht om op die manier allebei overeind te komen. Welk duo lukt dit het beste?

 

Welke energizers speel jij om je groepsproces te verbeteren?

Je kunt geen reactie plaatsen, maar trackbacks en pingbacks zijn beschikbaar.